Zentai András előadása a Népfőiskola első foglalkozásán

A kölesdi népfőiskola 18. évfolyamának első előadására 2016. november 7-én került sor. Varga András évfolyamfelelős üdvözölte a tizennyolcadik előadását tartó Zentai Andrást, majd néma felállással emlékeztek Dávid Józsefnére.

Esemény időpontja: 2016.11.07
2016-11-13

Az előadás során négy balkáni országba, Bosznia-Hercegovinába, Montenegróba, Albániába és Horvátországban jártunk.

Esőként ismerkedtünk Bosznia -Hercegovina fővárosával, Szarajevóval.
A római kori település meleg forrásaival, az oszmán birodalom emlékeivel, de hallottunk az Osztrák-Magyar monarchia idejéről, amely 1918-ig tartott, az 1914. Június 28-án elkövetett merényletről, a muszlim és mohamedán vallásról.
Láttuk a három éven át tartó háború rombolását, de a vásárcsarnokot, a piaci áru bőséget, a dzsámikat, karavánszerájt, a 30 méter magas óratornyot és templomokat.
A Neretva völgyében a Csontváry festményről ismert, majd lerombolt és újjáépített Mosztár hidat, ahol a bosnyák-horvát ellentét a mai napig él.

Következő állomásunk Montenegró (avagy Crna Gora/fekete hegy) kis balkáni ország az Adriai-tenger partján.
Területe 13 812 négyzetkilométer, a lakosok 74 százaléka ortodox keresztény, 17 százaléka muzulmán, fővárosa Podgorica.

Néztük a hegyek uralta Montenegró fővárosának hal és gyümölcs piacát, a kétezer éves olajfát, gyönyörködtünk az érseki várban, a kápolnákban, hallottunk az erős földrengések hatásáról. Láttuk Budva körül az esőfelhők leereszkedő lábát, a 73 kilométeres strandolásra alkalmas tengerparton.
Jártunk Kotorban, az erődítmények városában, láttuk a fellegvárat, vízi várkaput és a város sokszínű sikátorait, a Kotor-i öbölhöz vezető hajóúton a norvég fjordokhoz hasonló öblöket.
Az Albánia és Montenegró határán fekvő Shkodra tó a karsztos vidék medencéjében nemzeti park, gazdag madárrezervátummal, nádas partvidékkel.

Magyar állampolgároknak nem kell vízum a Montenegróba való beutazáshoz.

Megérkeztünk Albániába, amely a hegyvidékek országa, keskeny parti síksággal.
Történelme az illirek korába nyúlik vissza, de a görögök, rómaiak, a biznci borodalom, bolgár fejedelemség a velencei köztársaság az 1501-ben hatalmat nyert oszmán birodalom is itt hagyta nyomát, míg 1912-ben függetlenné vált.

Fővárosa Tirana.
Sétáltunk a főtéren, rácsodálkoztunk az óratoronyra, a római amfitátrumra, az új dzsámira, majd továbbhaladtunk Horvátországba.

Itt a tengerpartról néztük a magasodó hegyeket, a szigeteket, Dubrovnikban a fogadalmi és a Ferences templomot, (ahol Szent László ereklyéit őrzik), a római óratornyot, a Szent Balázs templomot, a piacteret, a csorgó kutat.

Dubrovnik, régi magyar nevén Raguza a középkorban a tengeri kereskedelem egyik központja.
I. Lajos magyar király 1358-ban megszerezte Velencétől és egészen 1526-ig a magyar korona tulajdona volt.